Letos je tomu už 60 let, kdy si první labužníci mohli vychutnat tvarohovo smetanový dezert vyrobený podle této jedinečné české receptury. Víte ale, proč Pribináček opravdu vznikl a co všechno musel překonat?

Výživa pro děti

Psal se rok 1923, když v Přibyslavi vzniklo mlékařské družstvo. Tehdy se zabývalo výhradně výrobou sýrů. Až v roce 1947, kdy děti v poválečném období potřebovaly skutečně hodnotnou výživu plnou vápníku, přišly mlékárny s novinkou. S čerstvým vydatným mléčným dezertem. Tehdy si jej zákazníci odnášeli domů v kelímcích s názvy Eva, Bivoj nebo Mocca.

Pramen zdraví z Posázaví

Protože šlo nejen o kvalitní, ale pro děti také velmi chutný zdroj výživy, jeho spotřeba prudce rostla. Tehdejší ředitel závodu společně se svojí manželkou však na vylepšení technologie jeho výroby neustále pracovali, až vznikla dnes tak oblíbená pochoutka z tvarohu a smetany. Zlomovým se stal rok 1954, kdy receptura dospěla do podoby, jak ji známe nyní.

Dezert byl překřtěn na Pribináček a začala se psát, dnes již šedesátiletá historie této legendární značky. V té době vznikl také slogan Pramen zdraví z Posázaví, který je s Pribináčkem dodnes neodmyslitelně spjat.

„Už tenkrát byl Pribináček vytvořen tak, aby měl chuť, kterou mají děti rády a zároveň jim dodal energii," říká jednatel společnosti TPK Oldřich Obermaier s tím, že tehdy existovalo 16 různých příchutí, a to včetně zeleninové.

Vzniká konkurence

Pribináček byl sice velmi žádaným zbožím, ale často také nedostatkovým. Rozvoz z Přibyslavi do vzdálenějších koutů republiky totiž limitovala jeho krátká trvanlivost a objednávek stále přibývalo. Proto netrvalo dlouho a úřady nařídily Pribině, aby jeho recepturu předala i ostatním mlékárnám v tehdejším Československu a dokonce i zaškolila jejich zaměstnance. Tak jednoduše se tehdy konkurence dostala k naprosto jedinečnému výrobnímu tajemství. Navzdory tomu zůstává právě Pribináček dodnes symbolem dezertů pro děti.

Ať žijí duchové!

Pribináček inspiroval také tvůrce filmu Ať žijí duchové. Vzpomínáte na scénku, kdy se děti dožadují u Lubomíra Lipského alias vedoucího samoobsluhy Jouzy knihy stížností, protože „nejsou Pribiňáky"? Když přidaly ještě píseň Jaroslava Uhlíře Pramen zdraví z Posázaví, v níž opěvují zmíněné výrobky mléčné, nemohla si společnost Pribina přát lepší reklamu. „Tehdy nás navíc stála jen několik kartonů Pribináčku na natáčení," dodává Oldřich Obermaier.

2014: Rok oslav

Šedesáté narozeniny jsou důvodem k velké oslavě. A právě pro ty, kteří si chtějí zavzpomínat na své dětství, připravil Pribináček překvapení: „V rámci oslav jsme se rozhodli přijít na trh s limitovanou edicí dvou nových příchutí pro dospělé, kteří si Pribináček pamatují ze svého dětství," prozradil Jan Dietl s tím, že obě novinky Káva a Karamel budou k dostání pouze v letošním narozeninovém roce.

Více o přichystaných soutěžích se dozvíte na www.pribinacek.cz.