„Pán žije, on je můj pevný hrad i skála má, proto vzývám jeho jméno!“ zpívají na břehu desítky křesťanů. A pak to začne.

Z pohledu kaprů je to jen další lidské tělo, které jim čeří vodu jako rekreanti v okolí. Jenže ryby netuší, že tenhle bíle oblečený člověk pod hladinou právě vykonává nejdůležitější proměnu ve svém životě. Mladý Marek podpíraný pastorem a jeho zástupcem se tiše vynořuje z mosteckého jezera Benedikt a stává se křesťanem. „Cítím se úplně dobře,“ svěří se mokrý Deníku.

Pastor Apoštolské církve Róbert Liba a jeho zástupce Oldřich Gremlica pokřtí celkem pět lidí.

V mosteckém parku Šibeník vznikne 3D bludiště. Ilustrační foto
Experti z Moravy navrhují originální 3D bludiště k oživení Mostu

„Cítím se zvláštně, lehce. Proudilo do mě teplo,“ popisuje křest ve vodě 14letý Tomáš. Říká, že věří už čtyři roky. Zlom nastal až teď. Prošel biblickým obřadem a dostává křestní list. „Orámuji si ho,“ dodá. Věří i část jeho rodiny. Spolužáci to o něm vědí, sem tam si ho prý dobírají, ale fakt, že je trochu jiný než ostatní, zvládá. Víra mu dává sílu a pokoj, lépe čelí potížím. „Hodně mě změnila, jsem za to vděčný,“ konstatuje. Starší křesťané vysvětlují, že do vody vstoupili dva, Tomáš a Kristus, ale z vody vyšla jen jedna bytost.

„Křest je podpis smlouvy s bohem,“ tvrdí pastor. Podle věřících se křest rozhoduje srdcem a je na celý život. Přirovnávají to k manželskému svazku, který je pevný jako skála. „Další lidi jdou do nebe, v nebi je obrovská radost,“ zní při křtu. A po modlitbách s každým nováčkem, kterému věřící přikládají ruce na tělo, začnou všichni zpívat „aleluja!“ a tancovat. Pár rekreantů tu neobvyklou radost zvědavě sleduje.

Most i tak zůstává městem nevěřících

Podle sčítání lidu v roce 2011 je nejnižší religiozita v Ústeckém kraji. Za věřící se tu prohlásila jen desetina obyvatel a k církvím se přihlásilo pouze 5 % populace. Dlouhodobě nejméně zbožný v ČR je okres Most, kde byl podíl věřících jen přes 8 %. Příčin je několik, například silný vliv průmyslu, který po válce na severu Čech dominoval a byl mimo jiné příčinou rozvratu místních komunit při bourání desítek vesnic a starého Mostu s kostely a dalšími církevními památkami. Počátek vykořeněnosti a náboženské prázdnoty, umocněný intenzivní migrací, nastal již obsazením Sudet nacistickým živlem a po odsunu německého obyvatelstva pokračoval budováním socialismu s novými osídlenci, kteří nemohli navazovat na ustupující tradice. V roce 1991 bylo v okresu 20 % věřících, v roce 2001 jen 12,4 % a v roce 2011 pouhých 8,6 % (v Litvínově 8,3 %).